Tannbehandling hund og katt ved Hamar

Tannbehandling av hund og katt

Over halvparten av voksne hunder og katter har problemer med tennene, men ofte kan det være vanskelig å oppdage slike problemer. Derfor er det svært viktig at dyret kommer inn til jevnlige undersøkelser av munnhulen.

Hos oss kan din hund og katt få den tannbehandlingen de fortjener. Vi har topp moderne tannunit fra 2018, digital tannrøntgen og alle våre tannpasienter ligger på gassnarkose med monitor og manuell overvåkning av dyrepleier. Vi undersøker munnhulen godt mens dyret sover, renser tenner ved behov og tar tannrøntgen for god oversikt over røttene. Hvis det er nødvendig foretar vi tanntrekk av alle slags tenner og legger fylling ved behov. Vi har kontakt med spesialister som kan være behjelpelig med videre avansert behandling som blant annet rotfylling og reguleringer.

Kiropraktikk på hund Hamar

Hvorfor er en tannsjekk så viktig

Både hunder og katter danner plakk på tennene akkurat som oss mennesker. Dette plakket vil etter kort tid omdannes til tannstein som kan gi betennelse i tannkjøttet. En slik betennelse kan videre føre til periodontitt som blant annet gir blottede tannhalser og løse tenner. En slik tilstand er smertefull for dyret. Som dyreeier er det viktig å være obs på følgende symptomer: dårlig ånde, lett-blødende tannkjøtt, tenner som er løse eller som mangler, et dyr som vegrer seg for å åpne munnen, dårlig matlyst, sikling og problemer med å tygge. Et dyr med smerter fra munnhulen kan også bli nedstemt, lett irritabelt eller aggressivt.
Videre kan hunder og katter også bli rammet av andre typer tannsykdommer eller skade på tennene. Blant annet må nevnes tenner som knekker med åpning rett inn til nervekanalen og tannsykdommen tannresorpsjon hvor krone eller rot begynner å smuldre opp innenfra og gi åpning inn til nervekanalen.
Alt dette vil vi kunne oppdage på en tannsjekk hos oss.

Bestill time for tannbehandling av ditt kjæledyr

Kontakt Stange Dyreklinikk

I over 25 år har vi hatt gleden av å hjelpe kjæledyrene som bor her ved Mjøsa – og vi vil gjerne hjelpe deg og dine også